my best friend forever

iklan nuff

Sila godek

Kek Span Coklat

Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Mengasihi...

Mula2 aku nak ucap terima kasih pada kawan2 yang sudi follow blog aku ni. Takde yang istimewa sangat macam blog orang lain, canggih, menarik tertarik orang baca. Aku ni kalau tak bab masakan, makanan, jalan2 makan angin, memang buntu nak tulis. Ada juga nak cerita hal2 keluarga tapi perkara sensitif mana boleh kan?

Nak taknak........suka ke tak, korang kena baca juga pasal apa yang aku masak, hal anak........hal laki tak boleh cerita beb! bahaya, dosa lagi!!

Ok, tadi petang aku sempat buat kek span ni. Buat dalam loyang kecik je, anak aku tu nak makan tiramisu. Kalau kat KL, kita beli je kek span ni tapi kat Sabah ni aku biasa buat sendiri. Resepi ni dari buku Chef Anuar.

4 biji telor
120gm gula castor
100 gm tepung gandum
20 gm serbuk koko
20 ml air
20 gm minyak atau butter atau margerin yang di cairkan
10 gm ovalette

1. Pecahkan telur kedalam mangkuk pembancuh.
2. Campur serbuk koko dgn tepung dan gaul rata. Masukkan dalm mangkuk berisi telur.
3. Masukkan gula, ovalette dan air. Putar adunan sehingga kembang 10 hingga 15 minit pada kelajuan tinggi.
4. Perlahankan putaran dan masukkan minyak. Kacau rata.
5. Masukkan adunan dalam acuan bulat bergaris pusat 18cm (7 inci) dan bakar lebih kurang 35 minit sehingga masak pd suhu 170C.

Rasanya aku dah tulis dulu tapi ntah la, tak ingat. Aku ni kalau malam, kepala otak ada sikit lemah......hehe...siang tak membuta, bangun pukul 5 pagi. Apa tak ngantoknya?
Sebenarnya aku ada tepung sponge mix tapi aku tak biasa guna, terperap je dalam almari tu.......
Dah ada yang mudah, tak pandai guna.........nasib nak kena lontar ke tong sampah le agaknya!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan

"Pergilah pada hamba KU, lalu timpakanlah berbagai ujian padanya kerana Aku ingin mendengar rintihannya"- (hadis riwayat Thabrani dari Abu Umamah)